Nasza szkoła przez cały rok szkolny realizowała ogólnopolski projekt EKOSZKOŁA. Honorowy patronat nad projektem sprawowało: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Głos Nauczycielski, Kuratorium Oświaty w Poznaniu, Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie oraz Lasy Państwowe.
Do udziału w projekcie zgłosiło się łącznie 567 placówek edukacyjnych z całej Polski.
Nasza szkoła jako jedyna w powiecie zawierciańskim i gminie Łazy wzięła udział w projekcie. Tytuł EKOSZKOŁY uzyskały 233 placówki, w województwie śląskim tylko 34 i my wśród nich !!!
W ramach projektu społeczność szkolna zrealizowała zadania ekologiczne w 10 zakresach tematycznych: Czysta dostępna woda, Zdrowe czyste powietrze, Przeciwdziałanie zmianom klimatu, Odnawialne źródła energii, Zielona przestrzeń wokół, Ochrona bioróżnorodności, Odpowiedzialna konsumpcja, Ekologiczny transport i podróże, Zdrowa i ekologiczna żywność oraz Gospodarowanie odpadami.
Uczniowie, wspierani przez panią Jolantę Roterman – nauczycielkę biologii i chemii oraz główną koordynatorkę programu, wykonali następujące zadania:
– 5 marca uczniowie klasy V wysłuchali krótkiej prezentacji na temat segregacji odpadów i w grupach wykonali lapbooki, zawierające ważne tematy ekologiczne. Z prac można było się dowiedzieć co robić by planeta była czysta, jak odpowiedzialnie gospodarować odpadami, co negatywnie wpływa na zanieczyszczenia wód i powietrza, kodeks młodego ekologa itd.
– 12 marca uczniowie klasy VI podjęli próbę ratowania świata przed zagładą, wykonując zadania z okazji Dnia Wody. Podczas zajęć wykorzystano scenariusz – symulatorium profesora Gilberta Rzeczki. Klasa została zamieniona w pokój zagadek na temat oszczędzania wody i segregacji odpadów. Każde rozwiązane zadanie odkrywało cyfry będące częścią kodu, który otwierał sejf do antidotum ratujący PLANETĘ ZIEMIĘ przed zniszczeniem. Dzieciom towarzyszyły ogromne emocje. Dobra zabawa z nutką rywalizacji i edukacji utwierdziła uczniów m.in. o tym, że istnieją różne typy spłuczek, styl życia rodziny i świadome wybory wpływają na dobrostan wodny planety. Natomiast klasa V podzieliła się informacjami na temat wody, przygotowując prace twórcze oraz wykonując doświadczenia z wodą, które dowiodły jej właściwości. Obejrzeli film edukacyjny PAH, z którego dowiedzieli się m. in. co to jest ślad wodny, i że na wyprodukowanie jednej pary jeansów potrzebne jest aż 11000 litrów wody. Podczas burzy mózgów dzieci świetnie odpowiedzieli na pytanie: Jak w naszym codziennym życiu możemy wpływać na oszczędzanie wody? Co świadczy o ich dużej proekologicznej świadomości. Każde takie wydarzenie ma istotne znaczenie jako narzędzie edukacyjne i społeczne, które pomaga kształtować świadomych i zaangażowanych obywateli, gotowych do działania na rzecz ochrony naszych zasobów wodnych i przyrody.
– 11 kwietnia uczniowie obchodzili Dzień Zdrowia połączony z Europejskim Dniem Śniadania. Nazwa akcji to „Jemy kolorowo, bo to zdrowo” nawiązywała do zdrowego odżywiania. Poszczególne klasy tworzyły „bazary” owoców i warzyw określonych kolorów podczas długich przerw śniadaniowych. Mając na uwadze, że kolory w żywności mają znaczenie, edukowali innych o ich walorach zdrowotnych i wpływie na organizm człowieka, rozdwajając ulotki. Nauka z bezpośrednią degustacją warzyw i kolorów to świetna droga do wzmacniania świadomości zdrowego odżywiania. Przed rozpoczęciem akcji , odbyła się krótka prelekcja na temat ekologicznej żywności, co to takiego i dlaczego ważne jest wspieranie lokalnych rolników. Okazuje się, że dzieci mają duży zasób wiedzy na temat znaczenia ekologicznej żywności dla środowiska. Takie słowa jak piękne, soczyste, idealne nabrały innego znaczenia, gdyż w stosunku do jedzenia ta idealność niekoniecznie idzie w parze się z ekologią i zdrowiem.
– 18 kwietnia uczniowie klasy VIII wykonali Las w słoiku. Podczas zajęć poznali ekosystemy naturalne i sztuczne, dowiedzieli się jakie mają znaczenie dla środowiska. Tworząc swoje lasy, rozmawiali o organizmach jakie w nich żyją. Podczas lekcji biologii poznali znaczenie słowa różnorodności biologicznej, ocenili jaki wpływ ma na człowieka.
– 25 kwietnia zorganizowano gry korytarzowe z okazji Dnia Ziemi, podczas których dzieci wykonywały zadania poprawnej segregacji odpadów, rozwiązywały zagadki ekologiczne.
Podsumowano także i wręczono nagrody za udział w konkursie fotograficznym „Fauna i Flora wokół nas”, który miał na celu promować i uwrażliwiać uczniów na bogactwo występowania gatunków na terenie naszej gminy.
– 27 kwietnia to finał ekologicznych przygód, podczas którego uczniowie wraz z rodzicami wyruszyli na sprzątanie swojej najbliższej okolicy. Dzieci i dorośli „na własnej skórze” doświadczyli, że problem zaśmiecania środowiska jest powszechny i ogromny, dlatego każdy z nas musi podjąć działania, aby wspierać ochronę środowiska naturalnego i tworzyć bardziej zrównoważony styl życia dla siebie i przyszłych pokoleń. W ramach tych aktywności dzieci otrzymały dyplomy ekologa oraz nasiona lub drzewka do posadzenia.
Zdjęcia uczniów będą tworzyły galerię podczas obchodów Międzynarodowego Dnia Różnorodności Biologicznej w dniu 23 maja.
– 6 czerwca zaprezentowano krótki występ teatralny uczniów klasy VI oraz kółka tanecznego. Tematem była oczywiście ekologia oraz ochrona Ziemi przed zniszczeniem i zagładą.